Modrý filtr Print

Podíváme se na použití modrého konverzního filtru (konkrétně Cokin P021, tedy 80B) pro použití při fotografování v noci. Můžeme se setkat s názorem (a který se dost často vyskytuje), že v digitální fotografii není nutné filtry nasazované na objektiv používat, že vše doděláme při zpracování. Ona to není až tak docela pravda, kromě polarizačního a infračerveného filtru využijeme i barevné konverzní filtry.

A proč tedy jejich efekt nemůžeme nasimulovat až v PC? Vlastně můžeme, ale... Problém je hlavně při fotografování v noci, kde převažuje osvětlení sodíkovými výbojkami s oranžovým světlem. Pokud tedy nastavíme nějaké expoziční parametry, zjistíme, kam až můžeme zajít, aniž by nastal přepal. Problém ale je, že vzhledem k sodíkovým výbojkám se zejména červený kanál saturuje až nepříjemně rychle a pokud budeme chtít tahat detaily ze stínů a navíc budeme vyvažovat bílou, tak se nám buď nepříjemně projeví nedostatečně exponovaný modrý kanál, příp. stíny nebudou proexponovány.

Ale pokud na objektiv nasadíme modrý konverzní filtr, dojde jeho působením k zeslabení červených složek spektra, v důsledku čehož můžeme zvětšit expozici, neboť zabráníme přepalům v červeném a zeleném kanálu.

A nyní přejděme od teorie k praxi, následující fotky jsem pořídil z balkónu na citlivosti ISO 100, 200 a 400. Expoziční čas byl 30s a použil jsem objektiv Pentacon 50/1,8 zacloněný na f/8. Foťák byl Fuji S3Pro.

Bohužel nad přechodem je bílá lampa, která to pere přímo do objektivu, ale výsledky jsou výmluvné, všimněte si zejména parkoviště a chodníku vlevo dole (je tam taková ta načervenalá zámková dlažba s některými šedými kostkami) a trávy dole na trávníku.

Snímky jdou v pořadí modrý filtr, bez filtru a třetí je snímek bez filtru se shodným nastavením RAW konvertoru jako snímek s filtrem pro demonstraci expozičního rozdílu, tedy o kolik nám modrý filtr dovolí natáhnout expozici. Všimněte si i přeexponovaného obrazu bílé lampy, s filtrem je výrazně menší.

 

ISO 100:

_DSCF0013.jpg _DSCF0018_1.jpg _DSCF0018_2.jpg

 

 

ISO 200:

_DSCF0014.jpg _DSCF0017_1.jpg _DSCF0017_2.jpg

 

 

ISO 400:

_DSCF0015.jpg _DSCF0016_1.jpg _DSCF0016_2.jpg

 


 

Nafotil jsem ještě jednu sadu testovacích snímků. Opět FujiFilm S3Pro a Pentacon 135/2,8. Každá expozice je 30s a f/5,6.

 

Snímky jdou za sebou v pořadí:

1) Snímek bez filtru a s nulovým nastavením RAW konvertoru

2) Snímek s modrým filtrem a nulovým nastavením RAW konvertoru

3) Snímek bez filtru s vyvážením bílé podle tohoto snímku

4) Snímek s modrým filtrem s vyvážením bíle podle snímku bez filtru pro demonstraci rozdílu

5) Snímek bez filtru s vyvážením bíle podle snímku s filtrem

6) Snímek s modrým filtrem a vyvážením bílé podle tohoto snímku pro demonstraci rozdílu opačným směrem

7) Snímek bez filtru s nastavením RAW konvertoru za účelem dosažení maxima ze snímku

8) Snímek s modrým filtrem s nastavením RAW konvertoru za účelem získání maxima ze snímku

 

Ve všech případech byla bílá vyvažovana na prakticky stejné místo a u posledních dvou snímků a u vyšších citlivostí je vidět veliký dynamický rozsah S3Pro ve světlech, kdy po SW stažení expozice o 4EV (víc bohužel RAW konvertor neumí) je snímek docela ucházející.

 

ISO 100:

1_100_bf.jpg 2_100_mf.jpg 3_100_bf_wbb.jpg 4_100_mf_wbb.jpg 5_100_bf_wbm.jpg 6_100_mf_wbm.jpg 7_100_bf_bs.jpg 8_100_mf_bs.jpg

 

 

ISO 200:

1_200_bf.jpg 2_200_mf.jpg 3_200_bf_wbb.jpg 4_200_mf_wbb.jpg 5_200_bf_wbm.jpg 6_200_mf_wbm.jpg 7_200_bf_bs.jpg 8_200_mf_bs.jpg

 

 

ISO 400:

1_400_bf.jpg 2_400_mf.jpg 3_400_bf_wbb.jpg 4_400_mf_wbb.jpg 5_400_bf_wbm.jpg 6_400_mf_wbm.jpg 7_400_bf_bs.jpg 8_400_mf_bs.jpg

 

 

ISO 800:

1_800_bf.jpg 2_800_mf.jpg 3_800_bf_wbb.jpg 4_800_mf_wbb.jpg 5_800_bf_wbm.jpg 6_800_mf_wbm.jpg 7_800_mf_bs.jpg 8_800_mf_bs.jpg

 

 

ISO 1600:

1_1600_bf.jpg 2_1600_mf.jpg 3_1600_bf_wbb.jpg 4_1600_mf_wbb.jpg 5_1600_bf_wbm.jpg 6_1600_mf_wbm.jpg 7_1600_bf_bs.jpg 8_1600_mf_bs.jpg